Dressyrarbete med studs.

Red herr Akke idag, granngårdens ponny som jag smyger omkring på ett par dagar i veckan. Han är ölandshäst, lätt född och lat men jag tycker att han blir roligare och roligare att rida för varje pass som går.
 
Har lagt mycket fokus på att stärka galoppen när jag ridit. Har märkt att för varje pass med fokus på galoppen går det bättre och bättre i de övriga gångarter där han har styrkan att bära sig (vilket han inte orkar i galoppen) och det är super kul.
 
Lägger även mycket fokus på att han ska lossa i bogarna, bli mjuk i sidorna och snabbare för hjälperna men det tar lite tid. Han blir stum som en pinne i vänster sidan, svår att forma kring innern på böjt spår och i vänstervarvet flyter han in och i högervarvet flyter han ut.
 
Men idag hade vi ett sånt där underbart pass. Startade passet med en tre studs som vi arbeta över ganska fort in i passet efter framskrittningen och lite basic lösgörande övningar. Dock fattade han ingenting så fick lägga ner mittenhindret och ha bom där men det räckte gott och väll. Han blev väldigt mjuk av den övningen och i slutet av passet lossade han äntligen i vänstersidan. Han var trött och det jag saknade lite energi men är ändå fruktansvärt nöjd över att äntligen känna att han bar sig själv och inte hängde i vänstersidan.
 
Men fick offra varenda muskel i kroppen, säkerligen även hans muskler. Lite orolig över om jag kommer ur sängen imorgon. Insida lår, mina vader och magmusklerna var som gelé!
 
Imorgon ska vi fortsätta lite men jobba med övergångar om han inte har träningsvärk (och om jag inte är död)
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: