Projektarbete - brainstorming!

Jag behöver verkligen hjälp, då menar jag också verkligen verkligen H J Ä L P.
Jag ska ju som sagt inte längre ha två råttpojkar, skulle fortfarande vilja ha och kommer nog en vacker dag skaffa två stycken men nu ser det ut att bli en liten kattflicka efter sommaren alternativt en omplaceringskisse (En "det" utan ballzzz)

Detta innebär ju att mitt projektarbete går i stöpet och jag måste fort som ATTSINGEN komma på nått nytt. Frågan är bara vafasiken ska jag skriva om.
De jag funderar på såhär nu i skrivande stund är förljande + en mindre förklaring. Kommentera GÄRNA i bloggen alt. FB om vad du tycker :)

1. Pessoabett.
Det mest omtalade bettet i världshistorien? Ja det skulle inte förvåna mig. Varför inte lägga svart på vitt? Jag är själv emot det så hurvida arbetet skulle bli opartiskt/partiskt tål ju att disskuteras. I arbetet skulle jag söka information på internet, intervjuda hästtandläkare + veterinärer. Om jag får tar i en känd ryttare allt tränare är detta bara ett plus. I arbetet skulle både + och - vara med, så sådär jätte partisk kommer den ju inte bli (för då hade jag bara haft med det negativa) även fast att jag har svart att se nått positivt med det faktiskt.
-Frågeställning: Hur hemskt är pessoabettet egentligen? (En frågeställning räcker, det är så stort)

2. Grisproduktion - varför dör spädgrisen?
Detta handlar ju då om spädgrisdöd. Alltså kan vi påverka och förhindra att levandetalet skjunker? Hur isf. I detta arbete kommer det ingå intervjuer med bla. skolans grismamma, framstående svinuppfödare av slaksvin och såklart internet information. Jag är intresserad av kultingar (de stora feta tröga suggorna klarar jag mig utan egentligen, de behövs bara för att få fram det jag älskar men men^^) och har studerat när jag jobbat på skolan varför en pigg liten kulting på 1-2 dagar helt plötsligt morgonen efter är död. Såklart kan det vara trampad/ihjäl legad men om den ligger i kultingkammaren ska den fan ta mig inte dö.
-Frågeställning: Vad kan man göra för att förhindra att levnadsantalet spädgrisar dör?

3. Grisproduktion - varför får vi pellegrisar?
Ja detta handlar ju om varför vi får raggiga grisar som har dålig tillväxt och ofta blir kvar på gården längre än vad de med normal tillväxtkurva är. Hur kan man redan vid spädgrisålder förhindra detta och motverka det?
Intervjuer med framstående svinuppfödare, skolans grismamma och internet. (Inte för att glömma, endel av pellegrisarna är knipgrisar och där av "missbildade"/"felskapade", går att jämföra med en häst som har karprygg tex. )
-Frågeställning: Hur ska vi kunna förhindra att vi får pellegrisar?

4. Idér mottages hjärtligast!
- Skulle tex. ha som mål att starta en LA:1 (eller nått) men inte bestämma häst osså berättar jag hur jag kommer dit.

Postat av: Louise

Alla alternativ låter väldigt bra!

I ridsport för ett tag sedan hade de två kända personer som en var för och den andra var emot, det finns mycket åsikter som sagt och många kända ryttare har gjort uttalanden. Kolla dig fram på google :)

De andra kan jag inte mycket om, men eftersom du håller på med grisar så har du säkert mycket argument för detta :)



Lycka till!

2010-04-19 @ 15:00:27
URL: http://cerat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: