Mellie.

Satt och fiffilurade på hur jag ska lägga upp träningen med Mellie, jag fick ju hem henne för två veckor sedan nästan och tre års testet är i april/maj. Det är 5-6 månader kvar, mitt i smeten ska hon ha minst en månads vila så jag har kort och gott 4-5 månader att få henne färdig inför visningen. Panik? Inte så farlig men jag måste nog lägga på ett kol nu.

Förra veckan longerade jag två dagar och promenderade 1 dag, hon är lite gallig i ena bakhasen så jag vet inte riktigt hur mycket jag vågar pusha på henne men vecko schemat kommer antagligen att se ut såhär för kommande vecka:
Måndag: Vila - rider 4 åringen då.
Tisdag: Promenad (har ju vart hos David över helgen), sätta på schabrak med resårgjord
Onsdag: Longering med schabrak + resårgjord
Torsdag: Likadant som föregående dag.
Fredag: Åka hem
Lördag + söndag: David?

Känns rätt okej, promendarna ska egentligen bara gå ut på att hon lyssnar på mig (halter etc), springer lite med henne för att hon ska lära sig att spåra själv. Oftast blir de ju lite vingliga när man kommer in i ridhuset och springer, utomhus har de oftast en väg de kan följa men som sagt allt förarbete är bra förarbete - nästan (:

Nästa fredag ska jag köpa träns och ev. bett (om hon inte kan ha nått av de jag har redan) så då drar vi igång med träns vänjningen :D Det som jag saknar mest är väll en sadel!

En sak till, tanken är väll att jag på torsdagen om hon inte skriker allt för mycket över att ha något fastspänt runt magen, att börja hoppa lite på sidan av henne så att hon vänjer sig vid att saker och ting kan hända vid sidan av och inte bara framför :) Tanken är väll också om inte paddocken frusit allt för mycket att jag ska longera henne uppe på skolan istället (hon är bra sugen på att spränga staketet

Puss o kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: