Faschinerande!

Jag är lite tönt på ett par saker för tillfället:
- Instoppat.
- Placeringen man har i syskonskaran.
- 100% matchning till häst och ryttare (behöver väll inte nämna att allt går i blått mer eller mindre...)

Och dagens inlägg är första inlägget i nya kategorin "Djupt och onödigt" som kommer att dyka upp i tid och otid.
Sanningen är den här, jag läser en bok hemma som handlar om syskonskaror och placeringen man har och det är fruktansvärt intressant och det mesta tycker jag stämmer när jag funderar över hur folk är i min omgivning och hur jag själv är.

Platsen man har bland sina syskon formar faktiskt personen ifråga. Man kan vara yngst, mellan, äldst och enda barn. Men man kan vara enda barn men ha ett sex år äldre syskon till exempel. Klurigt det där!

Här kommer lite som jag läst mig till:

Äldstabarn:
- Drabbast oftast utav hjärtinfarkt.
- Ansvarstagande och ambitiösa.
- Ofta ledare.
- Uppfattas som den stora och duktiga i familjen.
- Högre krav.
- Känsligare (slipas inte av hårda ord från ett äldre syskon)

Endabarn:
- På många sätt likt äldstabarnet.
- Välorganiserade, ansvarstagande och ofta ledare.
- Ibland konflikträdda och självupptagna.
- Sällan lagspelare, iaktagare inte deltagare.

Mellanbarn:
- Flexibla.
- Lär sig kompromissa, sociala lagspelare.
- Kan ibland uppfattas som veliga.
- Kämpar för rättvisa, diplomatiska.
- Tät syskonskara med tre flickor gör ofta att mellan dottern inte syns lika mycket.
- Tät syskonskara med två pojkar och en flicka ger mellan dottern en gyllene position.

Yngstabarn:
- Blir lätt bortskämda och ansvarslösa om de inte får lära sig ta ansvar.
- Ofta charmiga, äventyrliga och roliga.
- Blir ofta familjens rebell.

Det du är beror inte på om du är född som äldsta barn utan vilken placering du har när du växer upp. Om dina föräldrar skiljer sig när du har ung ålder och får en storebror tillexempel - då är du mellanbarn om det är som det du är uppväxt.

Ett litet citat av Elisabeth Schönbeck: (som jag förövrigt stulit all denna fakta utav!)
"För några år sedan undersökte hon vilken plats i syskonskaran de kvinnliga politikerna i kommunfullmäktige i Helsingborg hade. Och kom fram till att de flesta var storasystrar eller enda barn.
Hon har också tittat på den nya regeringen. Ledd av en storebror till bröder, Fredrik Reinfeldt. Och full av storasyskon och enda barn. Med några få undantag."


Systrar med bröder blir hårdare.
Bröder med systrar blir mjukare.

Kan dra upp vad pseudotvillingar är när jag endå är ifarten och skriver en novell (jag är detta!)
- Mindre än 1½ år mellan syskon.
- Skapar lätt ett beroende mellan syskonen.
- Ger inget utrymme till den äldsta, tvingar denne att växa upp fortare.

Avslutar detta här, enyoy!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: