Varför vegetarian?

Frågan som ställs till mig som alltid ätit kött, jobbar med livsmedelsproducerande djur (mjölkkor, får, dikor, grisar) och som innan alltid rynkat på näsan åt diverse argument för den gröna livsstilen. Varför vegetarian?
 
Fusk och slarv.
Köper jag en bit svensk oxfilé till exempel då vill jag vara garanterad att den är svensk och att det är oxfilé. På senare tid har det kommit fram till att köttet kan vara färgat, det kan vara importerat men slaktat i Sverige och nu med hästköttsdramat känner jag mig inte så säker på att det ens är slaktat i Sverige. Eller varför inte ompaketerat. Jag litar med andra ord inte ett skit på vad det står på förpackningen.
 
Jag äter kött om det är närproducerat och från gårdshandel där pengarna går direkt till bonden. Jag vill dock ha möjlighet att få göra ett besök på gården, jag vill se med mina egna ögon att djuren har det bra. Men detta har inte hänt ännu, jag lever ett bra liv utan kött och inget jag saknar.
 
Men jag har tappat förtroendet för livsmedelsindustrin, jag känner mig inte längre säker på att djuret levt ett bra liv, att det slaktats på ett etiskt korrekt vis och att det jag köper är det jag får.
 
Det är ett aktivt val jag gör, det är trots allt inte bara kött som jag avstår ifrån för gudarna ska veta att gelatin är fan satans avkomma, massa godis man får avstå från haha. Det enda jag köper som egentligen stider mot mina tankar är kattmaten. Är det någon som vet kattmat som garanterar svenska råvaror?
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: